21-09-2015 Voorbereidingen van de World Solar Challenge in Australië

21 september 2015

Wouda Installatietechniek sponsort de Nuna 8, een raceauto die rijdt op zonne-energie. De Nuna is in Australië om daar haar wereldtitel te verdedigen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge 2015 van 18 tot 25 oktober.Als sponsor worden we op de hoogte gehouden van de voorbereidingen en deze delen we graag met u.

Het team van de Nuna8 is neergestreken in Darwin, waar het nu overdag 35°C is met en felle zon. Prima weer voor een zonnerace! Tijdens de race zal de temperatuur, naarmate het team  afzakt, eerst nog wat oplopen en dan zakken. In Adelaide wordt een temperatuur van zo’n 15-20°C verwacht. Maar op dit moment zit het team in Darwin en bereidt zich voor op de race.

Lees mee met het reisverslag van het Solar Challenge team: 

De afgelopen weken zijn voor het team voorbij gevlogen, een goede drie weken geleden pakten we onze flightcase in en stuurden we Nuna naar Australië, twee weken geleden stapten we op het vliegtuig en een kleine week geleden kwamen we aan in Darwin. Gekkenwerk als je terugkijkt, maar een enorm gave ervaring.Ons avontuur door Australië begon in Adelaide, waar we onze konvooiauto’s opgebouwd hebben en boodschappen ingeslagen hebben voor onze trip-up naar Darwin (in de outback zijn weinig supermarkten…). Tijdens de trip-up rijden we onze route andersom (dus zuid naar noord), om zo de route te verkennen en als team een race te trainen. De afgelopen weken waren naast leuk dus ook vooral leerzaam, allemaal waren we bezig met nieuwe taken en werkten we samen met mensen uit het team met wie we tot nu toe minder contact hadden. Onze band als team is dus sterk verbeterd en we raken meer en meer op elkaar ingespeeld, om tijdens de race dan echt te kunnen vlammen. Een nieuwe uitdaging zal komen als ons team in één keer twee en een half keer zo groot wordt als de ‘support crew’ (bestaande uit oud-teamleden en media) op 10 Oktober in Darwin landt, daar bereiden we ons ook nu zo goed mogelijk op voor.

     

Al met al zijn we uitermate tevreden met de auto die wij op 22 augustus naar Australië stuurden, zowel qua verwachte prestaties als qua voortgang. Nuna8 is zo’n 30 kilo lichter dan haar voorganger (en tegelijkertijd lichter dan in eerste instantie geschat) en aerodynamisch ook nog eens een kleine 10% beter. Dat schept verwachtingen voor tijdens de race, aan ons nu de taak om het maximale uit Nuna8 te halen. Daarvoor hebben we hier nog zo’n vier weken aan voorbereidingstijd, gelukkig hebben we in Nederland al bergen werk kunnen verzetten. Nuna8 ging aanmerkelijk verder gevorderd dan Nuna7 naar Australië, wat betekent dat we hier in Australië hopelijk nog tijd hebben om de puntjes op de i te zetten.

Hoeveel tijd we precies gaan krijgen hangt nog af van de aankomst van onze flightcase, waarover nu nog onduidelijkheid is. Wat we weten is dat onze flightcase door de douane van Australië gekomen is en nu bij ‘quarantaine’ staat, waar ze gecontroleerd moet worden op beestjes, zand e.d. Wanneer dit precies zal gebeuren is nog onduidelijk, met een beetje pech staat Nuna dus pas aankomende dinsdag op de stoep! Dat zou gelukkig wel nog steeds de origineel geplande datum zijn van de aankomst van Nuna (het transport naar Darwin is een week sneller gegaan dan verwacht), maar het ‘weggooien’ van een week werktijd is wel zonde. We proberen nu zoveel mogelijk werk te verrichten zonder de auto, om daarna met meer mensen aan onze auto te kunnen werken en zo wat tijd in te kunnen halen. Vanaf 28 september mogen we hier testen op de openbare weg, dan gaan wat van Nuna een racemonster maken dat 3000km non-stop knalt.

NB: Vandaag, op 21 september is de Nuna aangekomen in de werkplaats. Het werk aan de auto kan beginnen.

 

 

© Wouda installatietechniek, Dronten

Powered by: VWA software marketing design